창의적인 예술활동으로 시대적 패러다임을 담는 곳!

미술학과

시각디자인

과목코드 과목명 내용
BDG 101, 102 기초시각디자인 1, 2

Basic Visual Design Ⅰ,Ⅱ

시각디자인의 개념을 이해하고 디자인의 제작과정을 통해서 컨셉트에 맞는 디자인 방향설정 능력을 익히는 것에 목표로 하며 교육한다.

This course aims at enhancing professional expressive ability and repeating the practice of computer-based design.

BDG 103 기초그래픽디자인

Basic Graphic Design

디자인의 포괄적인 개념을 이해하고 이에 따른 기초그래픽작업의 표현을 익히며 강의를 통해 효과적으로 현대컴퓨터기술에 전달하기위한 여러 가지 표현방법을 연구하여 문화·콘텐츠 개발에 도움을 주고자 한다.

The aims of this course are to understand the comprehensive concepts of design, learn expressions of basic graphic design, examine a variety of expressive skills to be used in contemporary computer technology, and contribute to the development of culture and content.

BDG 104 프레젠테이션기법연구

Presentation technique study

기본적인 발표 양식과 기법을 학습하고, 포토샵과 파워포인트를 비롯한 컴퓨터 활용법을 익히도록 한다. 그로인해 학생들이 전공을 비롯한 학교내의 모든 수업에서 전공을 살려 디자인적으로 효과적인 발표를 할 수 있도록 한다.

Learn basic presentation styles and techniques, and learn how to use computers, including Photoshop and Power Point. This will allow students how to use their majors in all classes in the school of their majors, and also it makes how to make effective presentations in design.

BDG 105, 106 기초컴퓨터그래픽 1, 2

Basic Computer Graphic Ⅰ,Ⅱ

광고, 편집, 포장디자인 등의 시각디자인 운용작업에 있어서 컴퓨터상에서 효과적으로 표현되어질 수 있는 아이디어 전개의 도구로서 컴퓨터를 사용할 수 있도록 그 능력을 길러주고자하며 실무에서 활용하는 능력을 키우고 현장에서 바로 활용할 수 있는 능력을 배우고자 한다.

This course aims to increase the PC utilization ability for students to utilize PC as a tool developing their ideas in order to effectively express their ideas on a PC in visual design operation works like advertisements, edition, or packing design, so the students can improve the practical PC utilization abilities immediately to use in work fields.

BDG 201, 202 응용시각디자인 1, 2

Applications of Visual Designs Ⅰ,Ⅱ

시각디자인의 사회적 기능과 현대적 경향을 이해를 바탕으로 프로젝트를 진행하면서 크리에이티브 능력, 다양한 표현방법, 합리적인 전개능력을 기른다.

Based on an understanding of social functions and contemporary trends, students conduct projects and foster creativity and improve various expressive skills.

BDG 203, 204 컴퓨터그래픽 1, 2

Computer Graphic Ⅰ,Ⅱ

디자인분야에서 컴퓨터의 사용을 통한 새로운 조형방법을 수련하는데 있다. 디자인작업을 위해 디자이너로서 알아야 되는 컴퓨터그래픽스의 모든 방법들을 수련함으로써 컴퓨터와 디자인전반에 대한 자신감과 능력을 키우는 것을 목표로 한다.

This course aims to learn new formative techniques by using computer graphics and having confidence and ability over the general fields of computers and design.

BDG 205, 206 일러스트레이션표현기법 1, 2

Representation Techniques of Illustrationsc Ⅰ,Ⅱ

일러스트레이션이란 시각상의 효과를 목적으로 그린 그림, 책이나 잡지 속에 그 내용을 잘 전달하기 위해 삽입시키는 그림 또는 회화적인 표현전반을 말한다. 즉, 주제를 보다 명확하게 시각화하는 정보전달의 목적과 한 작가의 사상이나 감정을 표출해내는 예술성의 양면성을 공유하고 있어 창의적인 일러스트레이션 제작을 위한 아이디어 발상과 다양한 표현 능력을 경험하는데 목적이 있다.

Illustration is used to call pictures for visual effects and all types of pictures or pictorial representations that are inserted, to convey messages clearly, into books and magazines. Illustration has two aspects of the purpose of communication, to visualize themes more precisely, and the artistic value to represent artists’ideas and passions, so novel ideas and various expressive skills for creative illustration should be experienced.

BDG 301, 302 시각디자인연구 1, 2

Visual Design Research Ⅰ,Ⅱ

정보화시대에 있어서 브랜드 디자인의 새로운 가능성을 모색하고 한 기업의 브랜드를 시각화 하는 방법을 연구하며 목적에 맞게 제작, 구성하는 능력을 기른다.

Students explore new possibilities of brand design in the information age, study a way of visualizing a company's brand and develop an ability of producing, configuring for the purpose.

BDG 303, 304 에디토리얼디자인 1, 2

Editorial Design Ⅰ,Ⅱ

레이아웃 디자인의 원리를 구체적인 과제를 중심으로 터득함은 물론 기획에서부터 디자인 생산에 이르기까지의 출판 편집의 전 과정을 체험하는 실험적인 과제를 제작해보는데 중점을 둔다.

This course aims at learning, based on concrete subjects, layout design principles and conducting experimental assignments that make students experience all the steps from design production to editing for publication.

BDG 305, 306 브랜드디자인 1, 2

Design for Brand Ⅰ,Ⅱ

근대감각에 기준을 둔 포장디자인이란 단순히 제공된 상품을 싼다는 목적에서 벗어나 심미성과 실용성을 고려하여 포장하기 쉽고, 운반하기 쉽고, 판매 증진에 도움이 되는 넓은 의미의 포장을 뜻 하므로 그에 따른 다양한 실습으로 기초적인 포장디자인을 연구케 한다.

The package design based on contemporary senses has a broader meaning of packages that, for package design, beyond the simple purpose of wrapping goods, aesthetic and practical aspects should be taken into consideration, and ease of package, convenience of portability, and contribution to sales should be considered. Diverse practices will make students examine basic package designs.

BDG 307, 308 광고디자인 1, 2

Advertisement DesignⅠ,Ⅱ

급변하는 광고환경과 정보사회의 변화추세에 맞춰 고도의 판매촉진을 위하여 과학적이고 합리적인 설득 기술은 필수 요소가 되었다. 광고디자인은 정보 문화의 선두주자로서의 시대를 보는 눈과 전문지식을 갖춘 유능한 광고 인력의 배출을 목표로 한다. 과학적인 광고이론의 교육과 다양한 매체의 실무제작 교육을 통하여 창의적인 광고를 제작할 수 있는 광고 디자이너로서의 자질과 능력을 갖춘 전문인의 양성을 목표로 한다.

For the intensive sales promotion in accordance with rapidly changing advertisement environment and the change of the information society, the scientific and rational persuasion technique became an essential. The advertisement design aims to cultivate competent advertisement talents who have the insight of the times and expertise as leaders of the information culture. This course aims to cultivate professionals who have qualities and abilities as an advertisement designer, who can make creative advertisements, through the education of scientific advertisement theories and the education of the actual production of various media.

BDG 401, 402 시각디자인연구 3, 4

Visual Design Research Ⅲ, Ⅳ

커뮤니케이션 디자인을 통한 설계능력을 습득하여 실제작품에 활용한다.

This course aims at helping students obtain the layout ability from communication design and apply the ability to real works.

BDG 403, 404 패키지디자인프로젝트 1, 2

Package Design ProjectsⅠ,Ⅱ

졸업작품전과 국내 전국공모전을 대비하여 디자인의 4대요소를 만족한 창의적인 패키지디자인을 연구한다. 또한 실 제품에 적용해봄으로써 실무작업에 필요한 능력을 함양한다.

Students study creative package design to satisfy four elements of the design for graduate exhibition and national competition. In addition, they cultivate practical skills needed in working by applying it to the actual product.

BDG 405, 406 인터랙션미디어디자인 1, 2

Interaction Media Design Ⅰ,Ⅱ

기기의 발달, 매체의 발달로 단순히 브로드캐스팅이 아닌 쌍방향 교환을 이루는 미디어들이 발달하고 있다. 개인과 개인, 개인과 단체의 등 소통의 방향이 점점 인터랙티브해짐에 따라 미디어의 디자인은 매체 중심에서 인간 중심적으로 변화해 왔다. 현대사회의 흐름에 따라 상호 작용하는 디자인 소통의 기술, 직관적 디자인을 유저의 경험 분석을 통해 새로운 미디어 디자인을 창조 할 수 있는 방법을 연구 한다.

Due to the development of devices and media, media not for simple broadcasting but for two-way exchange are developing. As the communication directions become interactive like the communication between a person and a person and between a person and an organization, media design has been changed from media-oriented to people-oriented. In accordance with the stream of the modern society, this course aims to study methods to create new media designs through the analysis of users' experience, such as the interactive design communication skills and the intuitive design.

BDG 407, 408 아이덴티티디자인 1, 2

Identity Design Ⅰ,Ⅱ

아이덴티티의 중요성은 현대사회로 넘어오면서 더욱 강조되고 있다. 개인, 단체, 기업의 아이덴티티 뿐만아니라 지역, 국가의 아이덴티티까지 다양한 개인과 집단들이 각자의 정체성을 가지고 있다. 이러한 현대사회에서 아이덴티티의 발현과 확립은 중요한 부분을 차지하고 있다. 아이덴티티는 단순히 발생되어지기도 하지만 만들어 갈 수 있는 요소이다. 아이덴티티를 체계적이고 보다 분석적, 과학적 접근을 통해 개인 및 집단의 이상향에 맞는 아이덴티티를 만드는 것은 매우 중요하다. 아이덴티티 디자인 수업은 이러한 정체성 확립에 있어서 디자인적 접근법으로 새로운 것을 창조하고 확립 할 수 있도록 하는것을 수업의 목표로 두고 있다.

The importance of identity has been more empathized in the contemporary society. Not only the identities of a person, an organization and a company but also the identities of a region and a country; various persons and groups have their own identities. In this contemporary society, revelation and establishment of the identity take an important part. Identity can be occurred simply, but it is also an element that can be made. Therefore, it is very important to make ideal identities of a person and group through more systematic, analytic and cientific approach. This course aims to create and establish new identities by the design approach.